Het overkomt meer mensen dan we denken. Naar schatting 247.000 mensen in Vlaanderen hebben een Niet-Aangeboren Hersenletsel (NAH). Dat zijn gemiddeld 30 patiënten per huisarts.

Meestal kan je niet zien dat iemand een NAH heeft. Voor de meeste mensen is NAH dan ook een onbekende aandoening. Met de Week van NAH willen we daar verandering in brengen.

Vzw Mané heeft een communicatiewaaier ontwikkeld om de communicatie met personen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) te verbeteren.

Als de motoriek aangetast is, valt dit meestal wel op, maar heel vaak heeft de persoon met NAH te maken met gevolgen die minder zichtbaar zijn: geheugenproblemen, concentratieproblemen, veranderingen in het karakter, chronische vermoeidheid, snelle stemmingswisselingen, vertraagde informatieverwerking, enz.

Een persoon met NAH heeft een combinatie van verschillende van deze problemen, waardoor de impact op zijn/haar dagelijks leven moeilijk te overzien is. Omgaan met iemand met NAH vraagt veel begrip en geduld. Communiceren met iemand met NAH kan heel moeilijk zijn. Dat is de reden waarom vzw Mané een communicatiewaaier heeft ontworpen met een 30-tal praktische communicatietips.

Familieleden, mantelzorgers en andere zorgverleners kunnen met behulp van deze tips gesprekken beter laten verlopen en de participatie bevorderen. De achterzijde van de waaier staat boordevol met praktische algemene informatie aangaande NAH.  De waaier werd gerealiseerd in een samenwerkingsproject van cliënten, activiteitenbegeleiders en experten van Mané.

Christophe Lafosse, doctor in de Psychologie en Klinische Neuropsychologie (KULeuven): “Ik vind de waaier een zeer goed en heel overzichtelijk informatiepakket. Zelden krijg je als lezer op zo een efficiënte wijze correcte en duidelijke informatie. Het toont aan dat Mané vzw op een zeer professionele en deskundige wijze inhoud geeft aan de zorg voor personen met NAH en hun directe omgeving “.